6 načina kako brinuti o mentalnom zdravlju

Kada govorimo o mentalnom zdravlju važno je znati da svakodnevnim malim postupcima možemo pozitivno utjecati na vlastito mentalno zdravlje.

1.Brinite o svome tijelu

Mentalno zdravlje i tjelesno zdravlje međusobno su povezani. Još stara latinska uzrečica kaže  Mens sana in corpore sano ili na hrvatskom Zdrav duh u zdravom tijelu

Briga o sebi obuhvaća brigu o svom umu i tijelu. Kada nismo naspavani osjećamo se umorno, bezvoljno ili frustrirano. Kada smo gladni često imamo manju toleranciju na frustracije. Kada smo pod psihološkim stresom grče nam se mišići, bole nas ramena, mijenja nam se apetit i kvaliteta sna. 

Tijelo i um djeluju zajedno. Zato je važno brinuti o svome tijelu. Budite nježni prema svome tijelu. Pijte vodu, krećite se, vodite računa o prehrani, pronađite nešto što vam opušta tijelo, otiđite na pregled koji odgađate, opustite čeljust i ramena, dišite duboko.

2. Družite se s dragim ljudima

Nijedan čovjek nije otok sasvim sam za sebe…

Dobri međuljudski odnosi važan su faktor za mentalno zdravlje svake osobe. Jedna od osnovnih čovjekovih potreba je potreba za pripadanjem. Provođenjem vremena s dragim ljudima dajemo sebi priliku pričati o sebi, zabavljati se, grliti, smijati ili što god nam u tom trenutku treba. Često tijekom dana susrećemo različite ljude, no to nam nije dovoljno ako to nisu osobe s kojima imamo kvalitetne i bliske odnose.

3. Razgovarajte o svojim osjećajima

U današnjem svijetu sve više i više smo okruženi tehnologijom. Od jutra gledamo u ekrane i sve se više udaljavamo od vlastitog tijela i osjećaja. Udaljavamo se od sebe, ali i od drugih. Dijeljenjem vlastitih osjećaja s drugima izražavamo sebe, ali i povećavamo povezanost s drugima. Ljudi često izbjegavaju pokazati svoju ranjivost drugima kako ne bi ispali slabi. No, probajte se sjetiti s kime ste se najviše povezivali? S onima koji pokazuju ili ne pokazuju svoju ranjivost kao i ostale emocije?

4. Radite ono u čemu ste dobri

Bavljenje hobijem  nas opušta i zabavlja. Omogućuje nam odmak od svakodnevnih briga te također može pozitivno utjecati na vaš društveni život jer imate priliku širiti krug poznanika. Crtanje, pletenje, izrađivanje nakita, ples, treniranje ili možda vrtlarstvo? Izaberite ono što vama odgovara i nastojite posvetite barem 1 sat tjedno tome.

5. Tražite pomoć drugih

Živimo u društvu u kojem se često gleda na traženje pomoći kao na slabost, no zapravo je to hrabar čin. Priznati samom sebi da ti je potrebna pomoć i potražiti ju pokazatelj je brige o sebi. Dapače, tražiti pomoć znak je otpornosti, snage i odlučnosti.

Nekad ljudi misle da sve moraju sami. Međutim, pomoć možemo tražiti u svakodnevnim aktivnostima. 

Hoćeš li mi pomoći pospremiti stan?

Ne stignem otići u dućan, možeš li ti?

Ne razumijem ovaj zadatak, možeš li mi pomoći?

Trenutačno mi je teško, možemo li otići na kavu razgovarati?

Ako mislimo da sve moramo sami, s vremenom postajemo frustrirani i umorni. Postajemo nezadovoljni sobom te distancirani i nepovezani s drugim ljudima. U situacijama kada nam je teško ili kada imamo neki problem koji teško sami rješavamo hrabro je tražiti i stručnu pomoć.  Stručna osoba nam može pomoći u ostvarivanju kvalitetnijih odnosa sa sobom i drugima. Uz neutralnu osobu možemo stvari vidjeti iz drugog kuta, otkriti svoje snage te razviti vještine za lakše nošenje sa životnim usponima i padovima. 

6. Volite sebe

Rađamo se  s urođenom sposobnošću da volimo sebe i druge te svijet koji nas okružuje. Slušanjem kritika i pogrdnih riječi tijekom odrastanja počinjemo vjerovati u njih. Postajemo ovisni o drugima i njihovom odobravanju. Potreba svake osobe je da bude voljena i prihvaćena, a u tom smislu važno je i samoprihvaćanje. Odvojite neko vrijeme i razmislite o tome što vam se sviđa kod vas samih. Ako vam to ide teže, zamislite da se sebi obraćate kao svojem najboljem prijatelju. Ukoliko vam se nešto ne sviđa, dobro se podsjetit da nitko nije savršen te da ako to želimo, možemo se mijenjati.

Maja Delač, magistra socijalne pedagogije, Centar za mladež Zaprešić

Projekt “Nema zdravlja bez mentalnog zdravlja” financira Zagrebačka županija.

#nemazdravljabezmentalnogzdravlja