Move for Health Day

Zdravlje je kompleksni pojam koji obuhvaća razne aspekte funkcioniranja čovjeka, stoga se može definirati na više načina. Najkraća, za medicinske okvire praktična i primjenjiva, je definicija kojom se zdravlje izjednačava s odsustvom bolesti. Proširena definicija prethodne bila bi ona u kojoj se zdravlje opisuje kao stanje koje omogućuje pojedincu da konstruktivno odgovara na životne izazove.

Ustavom Svjetske zdravstvene organizacije (SZO), donesenim 1948. godine na prvoj Svjetskoj zdravstvenoj skupštini (kojom je predsjedao dr. Andrija Štampar) zdravlje je definirano kao „stanje potpunog fizičkog, mentalnog i socijalnog blagostanja, a ne tek odsustva bolesti ili slabosti“.

S ciljem podizanja svijesti o potrebi i važnosti svakodnevne fizičke aktivnosti za cjelokupno zdravlje pojedinca, SZO od 2002. godine potiče sve članice na promicanje tjelesne aktivnosti na nacionalnoj razini i to upravo obilježavanjem Svjetskog dana kretanja za zdravlje (engl. Move for Health Day) koji obilježavamo danas, 10. svibnja.  Cilj ove manifestacije je ukazati na to da pojedinac, zajednica i narodi mogu doprinositi kvaliteti svojeg zdravlja. Fizičku aktivnost SZO definira kao „sve kretnje u svakodnevici, uključujući posao, rekreaciju, vježbanje i sportske aktivnosti[1]“.

Nekolicina postojećih istraživanja govori o brojnim koristima regularne fizičke aktivnosti na psihofizičko zdravlje ljudi, a čak postoji i relacija između opsega fizičke aktivnosti i zdravstvenog stanja (oni fizički aktivniji u nižem su riziku za pojavu i razvoj kroničnih bolesti). S druge strane, najveći pomaci u zdravstvenom stanju vidljivi su  kod ljudi koji su bili nea[2]ktivni ili minimalno fizički aktivni[3].

Osim što djeluje zaštitnički na naše fizičko zdravlje, kretanje uvelike doprinosi i našem mentalnom zdravlju.  Mentalno zdravlje jednako je važna sastavnica našeg općeg zdravlja kao i fizičko zdravlje, a s pozitivnim predznakom ono predstavlja izvor otpornosti i djeluje kao čuvar zdravlja.

Zašto se nakon tjelesne aktivnosti osjećamo bolje?

  • dolazi do otpuštanja endorfina (stvara ga središnji živčani sustav uslijed fizičkog napora, a utječe na razinu umora, otpornosti na bol i cjelokupno raspoloženje; doprinosi osjećaju zadovoljstva)
  • iako smo u pokretu, dopuštamo si stati i uzeti pauzu od svakodnevnih obveza
  • fizička aktivnost pomaže “propuštanju” i otpuštanju emocija
  • osigurava nam prostor za samoekspresiju
  • doprinosi jačanju osjećaja povezanosti s vlastitim tijelom

Fizička aktivnost doprinosi „blokadi“ negativnih misli i odvraćanju od briga, što omogućava upravo prethodno spomenuto oslobađanje hormona endorfina, ali i serotonina (tzv. „hormon sreće“) te dopamina (između ostalog, sudjeluje u regulaciji srčanog ritma, ciklusima spavanja, motivacije)[4], a paralelno dolazi do smanjenog lučenja kortizola (tzv. hormon stresa). O tome što se još događa u našem tijelu i s našim tijelom kada smo fizički aktivni pogledajte u priloženom videu:

https://www.youtube.com/watch?v=wWGulLAa0O0

Cilj ovog članka je potaknuti svakoga od vas na pokret i kretanje, u formi i obliku koji je vama drag, koji je za vas moguć i u kojem te nakon kojeg se osjećate dobro. Kako biste održali zdravlje i doprinijeli osjećaju osobnog zadovoljstva i blagostanja, odnosno prevenirali pojavu zdravstvenih problema, slijedite preporuke stručnjaka i potrudite se dnevno biti fizički aktivni najmanje 30 minuta – načini na koje obavljate određene obveze (odlazak na posao ili u trgovinu automobilom)  i  tome kako odlučite provoditi slobodno vrijeme (ispijanje kave s prijateljima) mogu uvelike utjecati na to kako se na kraju dana osjećate. Uvođenje malih i laganih promjena u dnevnu rutinu (odlazak u trgovinu pješice/biciklom ili coffee to go i šetnja s prijateljima) može uvelike doprinijeti vašoj fizičkoj aktivnosti. Pokrenite se i krenite već danas s ulaganjem u sebe i svoje zdravlje. 🙂

 

 

mag.paed.soc. Lucija Rudelić,

CeZaM Zaprešić

 

 

 

Izvori:

[1] https://www.euro.who.int/en/about-us/whd/past-themes-of-world-health-day/world-health-day-2002-move-for-health

[2] https://www.colorado.edu/health/2021/02/11/mental-health-moving-your-body

[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1402378/

[4] https://www.healthline.com/health/depression/exercise#How-does-exercise-impact-the-brain?