Što čini tvoje navike?

 

Navike se mogu definirati kao skup ustaljenih ponašanja koja su automatizirana.

Primjerice, pranje lica, pospremanje kreveta, scrollanje po društvenim mrežama ili nešto treće netom nakon buđenja. Pranje ruku prije jela, paljenje cigarete ili šetnja nakon jela. Planiranje obroka vikendom, sportska aktivnost dva puta tjedno, konzumiranje rafiniranih šećera nakon svakog obroka, mjesečno postavljanje ciljeva,…nastavi niz potencijalnih navika.

Navike su ponašanja o kojima ne razmišljamo puno i previše jer su već ustaljena i zahtijevaju minimalni utrošak energije. Ljudski mozak voli štedjeti energiju, a svako novo ponašanje koje nije ustaljeno i kojim “razbijamo” neku staru naviku, zahtijeva više energije i truda te je upravo to razlog zbog kojeg se starih navika teško rješavamo.

To je jednostavno priroda čovjeka stoga se nemojte kriviti ako ste već toliko puta pokleknuli u usvajanju neke nove navike ili u rješavanju neke stare, štetne. Vjerojatno vam treba više informacija o tome kako naš mozak funkcionira, kako se grade navike te podrška na putu ka promjeni. Ako vas zanima ova tema, pročitajte knjigu Atomic Habits, James Clear u kojoj ćete pronaći informacije o strategijama koje će vam pomoći usvojiti nove, toliko željene navike.

Iako se možda neki od vas nisu prije susreli s temom navika te o navedenome nisu dublje promišljali, uz ovaj članak, predlažem da iskoračite i napravite reviziju vlastitih navika. Drugim riječima, pozivam vas da preispitate svoje navike.

Zašto?

Pa poznato je da postoje navike koje pogoduju našem boljitku kao i one koje čine više štete našem zdravlju i dobrobiti. Zbog toga je važno imati uvid u vlastito ponašanje i način života kako bismo napravili male, ali značajne dobre korake za sebe i svoj život.

Naše navike utječu na naše zdravlje, razvoj, odnose i generalno kvalitetu života.

Revizija vlastitih navika je mali, ali značajan korak ka svjesnosti, ka promjeni, ka kvalitetnijem životu.

Uzmite papir i olovku i u stupac ispišite sve svoje navike kojih se možete sjetiti (umivanje nakon buđenja, odgovaranje na poruke nakon buđenja, doručak, kava i cigareta nakon buđenja, fast food/pekara za ručak, pranje suđa, punjenje mobitela prije izlaska iz kuće, pijenje soka nakon ručka, gledanje ekrana prije spavanja i slično).

Pored svake navike označite je li navedena navika dobra, loša ili neutralna. Ako niste sigurni je li navika dobra, loša ili neutralna procijenite kakve posljedice navedeno ponašanje i navika imaju na vas i vaše bližnje.

Proučite svoj popis navika. Vidite s čim ste zadovoljni, a s čim ne. Što biste voljeli mijenjati? Što vam je vrlo važno i hitno mijenjati? Odgovorite za sebe.

Svjesnost je prvi, često većini neugodan, korak ka promjeni. Dajte sebi dopuštenje vidjeti svoju popis navika i reći iskreno sebi koje navike želite zadržati ili pak koje nove navike želite uvesti, a kojih se navika želite riješiti.

U procesu promjene vam može pomoći stručnjak mentalnog zdravlja.

Ako vas zanima više sadržaja na ovu temu, pišite nam!

Tekst napisala:

mag.paed.soc. Sara Kurtović

Članak je nastao u sklopu projekta Nema zdravlja bez mentalnog zdravlja koji financijski podržava Grad Zaprešić.